Steeds vaker horen we en lezen we dat het belangrijk is dat we kinderen "de vaardigheden voor de 21e eeuw" leren. Met name ontwikkelingen op het gebied van het krijgen en geven van informatie, communicatie en het gebruik van digitale middelen is van grote invloed op deze eeuw, waarbij allerlei grenzen steeds meer (ten goede, maar helaas ook ten kwade) vervagen. Deze eeuw vraagt om mensen die hier goed mee om kunnen gaan. Wij vatten de "21th-century skills" samen zoals in het bijgaande schema. Goed beschouwd zijn deze vaardigheden helemaal niet zo nieuw, behalve dan de vaardigheid "digitaal vaardig". Deze vaardigheden lijken wel een steeds belangrijker plaats in te nemen om volwassen te worden in deze wereld. Naast de basiskennis die we kinderen graag meegeven, werken we aan de volgende vijf vaardigheden:
Onder communicatie laten wij vallen:
Leren samenwerken is een kunst op zich. Grote en kleine mensen werken samen, zodra zij er van overtuigd zijn en merken dat door samenwerking meer wordt bereikt dan allemaal apart werken. Samenwerken moet je leren. Hoe werk je samen in een groepje met verschillende denkniveaus? En met dezelfde denkniveaus? Hoe haal je samen zo veel mogelijk gezamenlijk voordeel uit het samenwerken met anderen die weer heel anders zijn dan jij?
Gedurende vele lessen op de Rehobothschool, is er gelegenheid om samen te leren werken.
Ook samen leven komt je niet aanwaaien. We verstaan hieronder:
Misschien is dit wel de vaardigheid die het meest bijzonder is voor de 21e eeuw in vergelijking met de vorige eeuw(en). De digitalisering van onze samenleving vraagt in vele beroepen, maar ook in het dagelijkse leven buiten het werk om, andere vaardigheden dan dertig jaar geleden. Daar komt bij dat de ontwikkelingen op dit gebied razendsnel gaan.
Kinderen digitaal vaardig maken, betekent dat we ons richten op:
Een mens is een creatief wezen en daarin onderscheiden we ons onder andere van de dieren. Alles wat we maken, wordt eerst uitgedacht. We denken dan aan: